Hôtel de la Marine, το εμβληματικό κτήριο που συνοψίζει την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά της Γαλλίας


Το Hôtel de la Marine -γνωστό και ως Garde-Meuble– αποτελεί ένα από τα εμβληματικότερα και πλέον αναγνωρίσιμα μνημεία στην καρδιά του Παρισιού, αλλά και ένα εξαιρετικό αρχιτεκτονικό σύνολο. Η εντυπωσιακή πρόσοψή του κοσμεί την Β.Α. όψη της Place de la Concorde, την εκπληκτική θέα της οποίας απολαμβάνει όποιος βρεθεί στους χώρους του Hôtel de la Marine.

To Hôtel de la Marine, το μοναδικό αυτό μνημείο γαλλικής πολιτιστικής κληρονομιάς προσφέρει στους επισκέπτες του μία καθηλωτική περιήγηση στα πολυτελή διαμερίσματά του…
…όπως και στο χαρακτηριστικό χαγιάτι με ανεμπόδιστη πανοραμική θέα προς την Place de la Concorde. Η οροφή του είναι διακοσμημένη με γλυπτά οκταγωνικά μετάλλια με αλληγορικά σύμβολα της μουσικής, των τεχνών, της βιομηχανίας, της γεωργίας, της άμυνας και του εμπορίου, που αντιπροσωπεύουν τα οφέλη που λέγεται ότι ο Βασιλιάς έφερε στο έθνος. υπάρχουν. Αρχικά εμφάνιζαν επίσης μονογράμματα του Βασιλιά, τα οποία όμως καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια της Επανάστασης.

Το μοναδικό αυτό κτήριο, που συνοψίζει την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά της Γαλλίας των τελευταίων αιώνων, στέγαζε από το 1768 έως και το 1798 το Garde-Meuble de la Couronne -«Έπιπλα του Στέμματος», το γραφείο που διαχειριζόταν την επίπλωση όλων των βασιλικών ακινήτων- πριν μεταφερθεί εδώ, μετά την έναρξη της Γαλλικής Επανάστασης, η έδρα του Υπουργείου του Γαλλικού Ναυτικού (Μinistère de la Marine), ιδιότητα που κατείχε έως και το 2015, δηλαδή για συνολικά 226 χρόνια. Η ίδια η Μαρία-Αντουανέτα διατηρούσε επίσης ένα διαμέρισμα στο κτήριο αυτό, το οποίο χρησιμοποιούσε όταν επισκεπτόταν το Παρίσι, αφήνοντας για λίγο το Παλάτι των Βερσαλλιών. Δυτικά του Hôtel de la Marine κατασκευάστηκε την ίδια εποχή το πανομοιότυπης νεοκλασσικής πρόσοψης κτήριο, που σήμερα στεγάζει το ξενοδοχείο De Crillon και το Automobile Club της Γαλλίας.

Το κτήριο ανακαινίστηκε πλήρως μεταξύ 2015 και 2021 και σήμερα φιλοξενεί ένα από τα πολυτελέστερα και πιο ιστορικά ξενοδοχεία της Πόλης του Φωτός, το Hôtel de la Marine.
Το χαγιάτι του συγκροτήματος βρίσκεται δίπλα στα VIP σαλόνια του Hôtel de la Marine προσφέρoντας μία πραγματικά αξέχαστη θέα στην καρδιά του Παρισιού που περιλαμβάνει όχι μόνο την Place de la Concorde και τους κήπους Tuileries, αλλά φθάνει ως το Musee d’Orsay, το Grand Palais και τον Πύργο του Άιφελ.
Ο Jardin des Tuileries (Κήπος του Κεραμεικού είναι δημόσιος και καταλαμβάνει τον χώρο μεταξύ του Μουσείου του Λούβρου και της πλατείας Κονκόρντ, στην βόρεια όχθη του Σηκουάνα. Δημιουργήθηκε από την Αικατερίνη των Μεδίκων το 1564 -ως ιδιωτικός κήπος του παλατιού του Κεραμεικού, που σήμερα δεν υπάρχει- και άνοιξε τις πύλες του στο κοινό το 1667. 

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή τους. Η απόφαση για την δημιουργία της σημερινής Place de la Concorde ελήφθη αρχικά το 1748, λόγω του ότι το Δημαρχείο του Παρισιού ήθελε να κατασκευάσει και εγκαταστήσει εκεί ένα άγαλμα που να αποτίει φόρο τιμής στον βασιλιά Λουδοβίκο XV. Η τοποθεσία βρισκόταν σε βαλτώδη περιοχή, δίπλα στον ποταμό, στην -τότε- άκρη του Παρισιού, ανάμεσα στις πύλες του κήπου του Παλατιού Tuileries και των Ηλυσίων Πεδίων και κάτοχος του μεγαλύτερου μέρους αυτής της έκτασης ήταν ο Βασιλιάς, ο οποίος και το δώρισε στην πόλη για τη νέα πλατεία. Ο ίδιος ο Βασιλιάς ανέθεσε στον βασιλικό του αρχιτέκτονα Ange-Jacques Gabriel να κάνει τα σχέδια, τα οποία ενέκρινε τον Δεκέμβριο του 1755, με την κατασκευή να ξεκινά τελικά το 1758.

Kορυφαίοι Γάλλοι τεχνίτες συνεργάστηκαν επί σχεδόν 6 χρόνια, προκειμένου να επαναφέρουν το κτήριο στην πρώτερη αίγλη του και να το αποδώσουν εκ νέου στο κοινό, ως Μουσείο και ξενοδοχείο πλέον, στις 12 Ιουνίου 2021.
Η κρεββατοκάμαρα του Monsieur de Fontanieu. Ο Gaspard Moïse Augustin de Fontanieu (1694 – 1767) και ο γυιός του Pierre Élisabeth de Fontanieu (1731 – 1784), υπήρξαν Πρόεδροι και Γενικοί Ελεγκτές του Garde-Meuble de la Couronne.
Η επιβλητική τραπεζαρία έχει στηθεί με τρόπο που να δημιουργεί την αίσθηση ότι το γεύμα έχει μόλις τελειώσει, με απώτερο σκοπό οι χώροι να αποπνέουν την ατμόσφαιρα διαμερίσματος που κατοικείται και όχι Μουσείου. Το τραπεζομάντιλο του 18ου αιώνα με το πλούσιο κέντημα, όντας ιδιαίτερα εύθραυστο, απαίτησε πολύ χρόνο για την συντήρησή του.
Η τεράστια αυτή ταπισερί δεν είναι η αυθεντική, μιας και η πρωτότυπη κοσμεί σήμερα την Γαλλική Πρεσβεία στη Ρώμη. Πρόκειται για ταπισερί από άλλο δωμάτιο, που είχε κατασκευαστεί περίπου την ίδια εποχή και στην οποία προστέθηκε -χωρίς να χρησιμοποιηθούν σύγχρονες τεχνικές- μια μπορντούρα που προερχόταν από το ίδιο εργαστήριο με την αυθεντική, προκειμένου να αποκτήσει το σωστό μέγεθος.
Η κρεββατοκάμαρα του Marc-Antoine Thierry de Ville d’Avray (1732 – 1792), διαχειριστή του Garde-Meuble de la Couronne. Το μεταξωτό ύφασμα είχε ξεφτίσει και το κέντημα δουλεύτηκε από την αρχή με μια τεχνική του 18ου αιώνα. Όσα γύψινα διακοσμητικά και ξύλινα γλυπτά έλειπαν από τους τοίχους κατασκευάστηκαν από την αρχή, με τελειώματα από φύλλα χρυσού ή με πατίνα.
Οι ντραπέ κουρτίνες και όλα τα υφάσματα της διακόσμησης ράφτηκαν στο χέρι, διότι οι μηχανές δημιουργούν πιο σφιχτές ραφές, πράγμα που είναι μεν καλύτερο ως αποτέλεμα, ασύμβατο όμως με το πώς γινόταν τα πράγματα στην συγκεκριμένη εποχή. Για παράδειγμα, οι κουρτινοποιοί χρησιμοποίησαν ένα σφυρί του 18ου αιώνα με μαγνητική πλάτη, πάνω στην οποία «κολλάνε» τα καρφιά, για να στερεωθούν στη συνέχεια στον τοίχο και να καλυφθούν με ύφασμα.

Το Garde-Meuble de la Couronne είχε δημιουργηθεί από τον Ερρίκο Δ΄ της Γαλλίας, κατά τον 17ο αιώνα, Πρόεδρός του ήταν ένας υψηλόβαθμος αξιωματούχος που αναφερόταν απευθείας στον Βασιλιά και βασικό έργο του ήταν ήταν να επιβλέπει, να προστατεύει και να συντηρεί όλα τα έπιπλα και τα διακοσμητικά αντικείμενα των βασιλικών κατοικιών, συμπεριλαμβανομένων των ταπετσαριών, όλων δηλαδή των ιδιαίτερης αξίας κομματιών, που θεωρούνταν εθνική και όχι προσωπική ιδιοκτησία. Αυτός είναι και ο λόγος που το 1772, το Garde-Meuble έγινε το πρώτο -ανοιχτό στο κοινό- Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών στο Παρίσι.

To έργο της αποκατάστασης διευκολύνθηκε πολύ από έναν εμπεριστατωμένο κατάλογο απογραφής της αυθεντικής επίπλωσης και του ντεκόρ, στις 900 σελίδες του οποίου καταγράφονται ως και οι πλέον ασήμαντες λεπτομέρειες που αφορούν στα υφάσματα, τα έπιπλα, τα χρώματα των τοίχων και τις επιχρυσώσεις.
Η εντυπωσιακή αίθουσα με τους «Καθρέφτες που χορεύουν»! Πρόκειται για μεγάλους περιστρεφόμενους καθρέφτες που προσφέρουν στους επισκέπτες μια πανοραμική αποκάλυψη των γεγονότων, που διαμόρφωσαν την ιστορική ταυτότητα του μνημείου.
Ο Joseph Achkar και ο Michel Charrière, οι εξειδικευμένοι interior designers που επέβλεψαν την αναστήλωση τονίζουν: «Αποκαταστήσαμε την κάθε λεπτομέρεια σαν να επρόκειτο για πίνακα ζωγραφικής, αποκαλύπτοντας την κάθε στρώση και αναπαράγοντας τα αυθεντικά χρώματα, τα υφάσματα και τις ξυλοκατασκευές με τις ίδιες τεχνικές που χρησιμοποιούνταν τον 18ο αιώνα».
Οι interior designers αναζήτησαν αυθεντικά έπιπλα, έργα τέχνης και υφάσματα, για την όσο το δυνατόν πιο πιστή αποκατάσταση των χώρων, ενώ κάποιοι από τους πλέον εξειδικευμένους τεχνίτες της Γαλλίας ασχολούνταν με την ανακαίνιση, ράβοντας εκατοντάδες μέτρα από κουρτίνες στο χέρι, αφαιρώντας 18 στρώσεις μπογιάς από τους τοίχους, αποκαθιστώντας ξυλοκατασκευές και επιχρυσώσεις και βάφοντας ταπετσαρίες με το χέρι.

Το 1793, κατά τη διάρκεια της Επανάστασης, το βασιλικό Garde-Meuble de la Couronne καταργήθηκε και το Γαλλικό Ναυτικό κατέλαβε πλήρως το κτήριο. Μερικά από τα δωμάτια που είχαν χρησιμοποιηθεί για την έκθεση των βασιλικών επίπλων μετατράπηκαν σε γραφεία, ενώ τα δωμάτια κατά μήκος της πρόσοψης του κτηρίου, με την απρόσκοπτη θέα στην Place de la Concorde, μετατράπηκαν σε σαλόνια, κυριότερα εκ των οποίων ήταν το Salon d’Honneur και το Salon des Amiraux. Οι τοίχοι, οι οροφές και οι πόρτες ήταν επιχρυσωμένοι και διακοσμημένοι με καθρέφτες και γλυπτά με ναυτικά θέματα, ενώ κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Λουδοβίκου-Φιλίππου προστέθηκαν μια σειρά από μεγάλα μετάλλια, που απεικόνιζαν λαμπρές προσωπικότητες της γαλλικής ναυτικής ιστορίας. Στους πολυτελείς αυτούς χώρους ο Ναπολέων Βοναπάρτης γιόρτασε, το 1804, την στέψη του ως Αυτοκράτορα με μια λαμπερή χοροεσπερίδα, ενώ το 1836 ο Βασιλιάς Λουδοβίκος-Φίλιππος εόρτασε την αφιέρωση της στήλης του Λούξορ στην Place de la Concorde.

200 από τους καλύτερους τεχνίτες της Γαλλίας αφαίρεσαν επιμελώς τις όσες προσθήκες είχαν γίνει στο κτήριο στο διάβα των αιώνων, προκειμένου να επαναφέρουν το αλλοτινό μεγαλείο του.
Στην εσωτερική αυλή του Hôtel de la Marine φιλοξενείται το «Mimosa«, το νέο εστιατόριο του chef Jean-François Piège -με δύο αστέρια στο Guide Michelin- και του Moma Group, το οποίο καταφέρνει να μεταφέρει το πνεύμα της γαλλικής Ριβιέρας στην καρδιά του Παρισιού
…συνδυάζoντας στην ταυτότητά του τρεις λέξεις-κλειδιά: φύση, ευχαρίστηση και ήλιος. «Το Mimosa είναι μια ωδή στη Γαλλία», όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο ίδιος ο chef .
Η πρόσοψη του κτηρίου είναι διακοσμημένη με γλυπτά μετάλλια, ένα χαρακτηριστικό δανεισμένο από το Λούβρο. Το μακρύ μέτωπο ισορροπεί αισθητικά μεταξύ δύο τμημάτων που κοσμούνται με τριγωνικές μετώπες και κορινθιακούς κίονες.

Από το 2015 το κτήριο τελεί υπό την διεύθυνση του Centre des Monuments Nationaux (Κέντρο Εθνικών Μνημείων) και η αποκατάστασή του κόστισε συνολικά 135 εκατομμύρια ευρώ. Εξ αυτών 10 εκατομμύρια προήλθαν από την Γαλλική Κυβέρνηση, 6,7 εκατομμύρια από ιδιώτες δωρητές, 20 εκατομμύρια από διαφημιστικά έσοδα, ενώ το υπόλοιπο ποσό διατέθηκε από το Κέντρο Εθνικών Μνημείων.

Το κεντρικό τμήμα της πρόσοψης αποτελείται από μία εσοχή, που δημιουργεί ένα στενό διάδρομο κοσμημένο στην εξωτερική πλευρά του με δώδεκα κορινθιακούς κίονες, οι οποίοι σχηματίζουν στο πίσω μέρος του χαγιατιού μοτίβα φωτός και σκιάσεων, ένα βασικό στοιχείο του σχεδίου του κτηρίου.
Το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμα της πρόσοψης του συγκροτήματος, το χαγιάτι με την σειρά των κιόνων που βλέπουν προς την πλατεία Κονκόρντ, αντλεί σε μεγάλο βαθμό έμπνευση από την Κιονοστοιχία του Λούβρου, που σχεδιάστηκε από τον Claude Perrault την περίοδο 1667-1674.

Από τα τέλη του 2021, το Hôtel de la Marine φιλοξενεί την Συλλογή Al Thani -μία εκ των πλέον διάσημων ιδιωτικών συλλογών στον κόσμο-, με αντικείμενα τέχνης παγκόσμιας προελεύσεως, που συγκεντρώθηκαν από τον Sheik Hamad bin Khalifa Al Thani της βασιλικής οικογένειας του Κατάρ. Εγκυκλοπαιδική στην προσέγγισή της και αντιπροσωπεύοντας ένα ευρύ φάσμα πολιτισμών, η Συλλογή Al Thani αποτίει φόρο τιμής στην δημιουργικότητα και την παγκόσμια δύναμη της τέχνης, ανά τους αιώνες. Βάσει συμφωνίας του Μη Κερδοσκοπικού Οργανισμού The Al Thani Collection Foundation με το Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού, η γκαλερί του Hôtel de la Marine θα παρουσιάζει μια εναλλαγή αντικειμένων από την τεράστια συλλογή της οικογένειας Al Thani για μία περίοδο είκοσι ετών.

Η είσοδος στους χώρους όπου εκτίθεται η περίφημη Συλλογή Al Thani εντυπωσιάζει τον επισκέπτη με την πρώτη ματιά! Ακολουθούν φωτογραφίες εκθεμάτων.

Η εκάστοτε έκθεση παρουσιάζει περίπου 120 έργα, από το σύνολο 5.000 και πλέον κομματιών της Συλλογής, με πολύτιμα αντικείμενα από αρχαίους πολιτισμούς στην Ευρώπη, την Ασία, την Αφρική, την Αμερική και τη Μέση Ανατολή. Πριν την έναρξη της φιλοξενίας της στο Hôtel de la Marine, η Συλλογή Al Thani παρουσιάστηκε μέσω προσωρινών εκθέσεων και δανείων σε Μουσεία και μεγάλα διεθνή Ιδρύματα σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη, το Μουσείο Victoria and Albert στο Λονδίνο, το Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη και το Εθνικό Μουσείο του Τόκιο.

Μία ακόμα χαρακτηριστική άποψη του εντυπωσιακού από κάθε οπτική γωνιά κτηρίου!

Μια οργανωμένη επίσκεψη στο Hôtel de la Marine με την ταυτόχρονη επιλογή της καταλληλότερης ηχητικής περιήγησης, θα σας επιτρέψει να ανακαλύψετε τις επιβλητικές αίθουσες υποδοχής του 19ου αιώνα, καθώς και το χαγιάτι του μνημείου, ένα ιστορικό μπαλκόνι που προσφέρει μοναδική θέα στο Παρίσι.

Περισσότερες πληροφορίες για τον προορισμό Παρίσι θα βρείτε στα site www.parisinfo.com και www.france.fr (Atout France).

Copyright © Katerina Marinaki. All Rights Reserverd.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια της κατόχου του Κατερίνας Μαρινάκη. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.

Κατηγορίες:Destinations, Europe, HotelsΕτικέτες: , , , , , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Αρέσει σε %d bloggers: